First footprint in Pontian!

040310

2334


 

Woah. Aku ada banyak benda nak cerita ni tapi takut tak tido pula malam ni. Dari kisah tinggal di rumah nenek acap ria sampai lah ke mimpi basah sampai kena bangun mandi pukul 3 pagi! Panjang sangat nak citer. Itu nanti2 lah aku citerkan.


 

Nak dipendekkan cerita, aku sampai lah di umah sewa ni ditemani oleh buah hati tercinta, acap ria dan family dia. First impression tengok umah dari luar, pehhhhh gila kuning! Sebab dinding luar cat kuning. Macam lahaneut. Masuk dalam lagi sakit. Memang tak pernah basuh ke apa rumah ni. Owner cakap penyewa sebelum ni dah kuar 3 bulan lepas tapi kalau tengok ni macam 3 tahun dah kena tinggal. Takpe. Sabar beb! Power punya pasal.


 

Dah abis sapu2 bilik, layan lah taruk sumer barang dalam bilik pertama sedangkan ada 2 bilik kosong lagi tapi aku pun taktau itu bilik ke rumah kucing. Kongsi gak ah bilik dengan ria. Lebih kurang cam kat kajang impian 'impian setiap insan' jugaklah.


 

Malam tu kitorang pegi lah billion beli barang2 cuci sket. Ingat nak beli rumah baru terus, tapi bila pikir takde duit, lupakan jelah. Pastu pegi lah cari kedai makan kat sekitar. "haa tu ha ada kedai makan melayu" kata aku. "lek lu. U-turn lu" balas ria. Pastu kitorang park ar tepi jalan dan turun la dengan gaya orang luar baru masuk pekan. Ingat nak terus duduk kasi waiter datang amik order tapi usha customer2 lain asal dorang beratur kat tempat makan. Sekali dorang jual ketupat dengan rendang je. Pehh. Dah cam ari raya lak rasa. Takpe. Sabar beb! Power punya pasal.




Ni ar kedai yang jual ketupat je sebagai makanan asasi diorang


 

Dah rayau2 depan sikit, jumpa lah kedai makan kat tepi terminal bas. Aku makan kueytiaw goreng jer pasal perut pun asyik meragam je.


Kueytiaw goreng dengan teh ais. makanan pertama kat pontian.



Ria bajet power ar woi!




Abis makan tu kitorang pun rasa cam dah lambat gak. Kedai2 sini pun tutup agak awal gak ar. Kul 9 tu dah macam bandar koboi dah. Sampai2 umah, terus meluru bukak pintu grill. Masuk kunci dalam mangga. Cun. Pusingkan lak. Eh asal ketat ni. Try lagi skali. Takleh gak. Panas ati suh ria lak pusing. Takleh gak! Pehhhhh.. menyirap balik dah. Takpe. Sabar beb! Power punya pasal. Agak2 dalam 10 minit gak ar main pusing2. Tahi di dalam perut pun dah takde mood dah nak kuar. Smart!


 

Apa lagi, call owner ar. Pastu brother jiran sebelah kuar sap kok. Borak2 kutuk2 owner jap dengan dia. Dia pun try gak bukak kunci. Takleh gak. Pastu agak2 dalam 15 mins sampai la owner. Dia kasi kunci spare. Boleh lak guner! Terbaik ar. Takpe2. Sabar beb! Power punya pasal. Akhirnya masuk gak la dalam rumah. Cuci2 sket tandas sebab tandas la yang paling penting. Kalau tandas kotor hati tak tenang, jiwa tak tenteram. Buat apa semua serba tak kena. Bak kata pepatah, jangan sangka air yang tenang tiada buaya.


 

Banyak lagi aku nak citer, tapi aku rasa aku citer banyak2 pon korang bukan amik port. Lagipun si ria lak nak guna. Tak guna. Aku pon tak solat lagi ni. Tahi pun masih ada lagi dalam perut. Nanti2 aku update lagi pengalaman aku kat sini. Ensem.

Monday, April 5, 2010 pada pukul 12:02 AM

0 Comments to "First footprint in Pontian!"

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails