Orang macam Arang tapi kuat macam Badang

260510

1011


Hai semua..bersama saya lagi, dj anda pada pagi ini..jangan terkejut bila anda dengar suara ini kerana saya bukannya bercakap dan juga menulis tetapi hanya cuma menaip dan menekan butang keyboard..


Untuk hari semalam iaitu hari selasa, aku rasa tak ada apa sangat untuk disharekan pada pengunjung2 semua. Mr. Sabri cuma bagi aku selesaikan change over schedule yang dia sedang buat untuk tahun ini punya. Dia dah buat sampai May. So aku and acap ria akan selesaikan dari June sampai December. So ini contoh nya. Nak tunjuk lebih2 tak boleh due to confidential reason.


Okay memandangkan aku sangat baik hati sekarang, aku ingat nak ajar serba sedikit tentang coal fired power plant atau khususnya Tanjung Bin
Power Plant. Pertama2 sekali, plant ini menggunakan coal sebagai main fuel dia untuk dihantar ke boiler sebagai bahan bakar untuk mendidihkan air menjadi steam dan kemudiannya steam itu akan dihantar ke steam turbine lalu memutarkan turbine itu untuk menggerakkan generator yang seterusnya menghasilkan arus elektrik. Disini ada 3 unit yang boleh menghasilkan maximum of 700MW setiap unit.


Sekarang dah dapat gambaran?

Okay kita pergi pula ke coal fired power plant (CFPP) overview. Ini adalah gambaran secara ringkas untuk TgBin punya overview system.


Mari kita mulakan dari belah kiri bawah. Nampak tak gambar kapal di atas laut yang sangat biru walaupun kat sini laut dia tak la biru sangat macam dalam gambar tu? Dari situlah mulanya perjalanan coal atau bak kata pepatah lama 'menconteng arang di muka pak abu'. Haa macam tu lah rasanya bila arang itu di colet sedikit di muka sendiri. Coal atau arang ini dibawa dari merata tempat seperti dari Indonesia, China, Afrika, Australia dan lain2. Dari kapal tersebut, coal akan disedut menggunakan Coal Unloader (CUL) seperti yang aku pernah ceritakan di post aku di sini.


Coal Unloader


Dari CUL, coal akan melalui conveyor dan akan sampai ke coal yard. Di sini lah tempat penyimpanan coal yang paling besar iaitu dengan kapasiti melebihi 1juta tan.

Beginilah rupa conveyor belt




Coal yard


Dari sini, Stacker Reclaimer (S/R) akan melakukan tugas nya untuk reclaim coal dari coal yard dan membawa nya ke Crusher House atau nama lainnya adalah rumah penapis arang (ni aku bagi nama sendiri je ni). Dari sini coal yang bersaiz lebih dari 50mm diameter akan tersangkut dan tidak boleh meneruskan perjalanan manakala selebihnya akan dibawa menaiki conveyor setinggi 12 tingkat untuk dibawa masuk ke Bunker House. Di dalam Bunker House, terdapat seekor anak sedara Megatron yang dipanggil Tripper Car.Tugas Tripper Car adalah untuk mengagihkan coal2 yang dibawa naik untuk dimasukkan ke dalam bunker-bunker yang telah berdiri utuh dari dulu sampai sekarang.

Tripper Car


Setiap unit mempunyai 5 bunker dan ini bermakna jumlah bunker adalah 15 kesemuanya. Bunker adalah tempat penyimpanan coal yang kedua besar sebelum ianya di hancurkan oleh Mill Pulveriser.



Mill Pulveriser


Sebelum itu, Coal harus melalui coal gate (bukan colgate) dan selepas itu melalui coal feeder.

Coal Feeder


Di Mill Pulveriser, coal dihancurkan oleh gabungan roda dan rotating table yang bertindak sebagai agen pemusnah coal.Coal yang tidak boleh dihancurkan akan memasuki pyrite hopper dan seterusnya akan ditembak oleh hydroejector ke Bottom Ash (BA) bin sebelum dimasukkan ke dalam Ash Pond.

Pyrite Hopper


Coal yang hancur di dalam Mill seterusnya akan dibantu oleh Primary Air (PA) Fan untuk dibawa naik ke atas dan seterusnya memasuki boiler. Setiap Mill mempunyai 6 laluan pulverized coal. Begitulah sedikit sebanyak bagaimana perjalanan coal di dalam plant ini. Sampai sini sahaja pembelajaran kita kali ini..Nanti aku akan share lagi apa yang patut aku sharekan..Harap korang tak boring la baca pasal coal ni sebab aku sendiri pon bosan sebenarnya tulis benda ni. Hahahaha


Selamat Jalan dan Jumpa lagi!




Wednesday, May 26, 2010 pada pukul 11:56 AM

2 Comments to "Orang macam Arang tapi kuat macam Badang"

Assalamualaikum Acap,
Nak tanya, kalau akak nak guna pic coal transportation mode ni boleh tak?

HAI SALAM KENAL, SY DARI INDONESIA!, TERINGAT SEMASA KAT PROJECT NI TAHUN 2005-2006, AKU KERJA KAT COMPANY ISHI POWER.

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails